شماره مطلب: 20144

آسیب شناسی بدپوششی در مدارس؛موانع و راهکارها

شاید قصور در آموزش درس تاریخ،جغرافیا ،هندسه ،زمین شناسی و جبر و.... که جز اندکی از آنهمه سال آموزش برايمان در ذهن باقی نمانده باشد در آزمونی به وسعت کنکور ورود به دانشگاه عرض اندام کند ولی هیچ معیار و کنکوری برای ارزیابی پرورش درس ادب اخلاق انسانیت و...که خارجی ترین نمود آن پوشش مناسب آدمی است وجود ندارد و شاید منشا شناخت این قبیل رفتارها را در آسیب شناسی مقوله پرورش در آموزش و پرورش نیز بتوان جستجو کرد
نسخه مناسب چاپ

آموزش و پرورش را بعد از نهاد خانواده میتوان به عنوان بزرگترین نهاد تاثیرگذار بر فرهنگ هر نسل قلمداد کرد وجود همسالان ، قوانین آموزشی و تربیتی و مهمتر از همه بیشترین زمان مفید کودک و نوجوان که در مدارس می گذرد از مهمترین عوامل این تاثیرگذاری می باشد از این رو میتوان از این نهاد بزرگ به عنوان یکی از ارکان اصیل فرهنگ سازی یاد کرد ؛ فرهنگی که ستون سبک زندگی اسلامی را پی ریزی کرده و قواعد زندگی اسلامی را معماری میکند در این میان برونی ترین نماد و جلوه تفکر عمیق اسلامی که  در قالب پوشش و ظاهر آدمی ظاهر میگردد آشنایی با مفهوم و ماهیت حجاب می باشد.

حجاب همان چیزی است که برخلاف تصور رایج عده ای نباید از روی تعصب و یا عادت و یا صرفا تقلید کورکورانه صورت پذیرد بلکه همانند سایر مناسک و فرایض شرع اسلام باید در کنار جسمش صاحب یک روح استوار و عقبه ای خلل ناپذیر باشد تا طوفان های حوادث روزگار از آن پرده دری نکند لذا فهم دقیق چرایی و فلسفه حجاب برای روح لطیف ، پذیرا و حقیقت جوی کودک و نوجوان را می توان از وظایف و تکالیف خانواده ها ، مربیان و معلمان دانست

چراکه فضای تعلیم و تعلم جاری در مدرسه تمرین انتخاب پوششی است که قبل از هر چیز موجب رضایت پروردگار و پس از آن امنیت جسمی و روحی افراد و سپس حضور علمی و عقلانی زنان و مردان در چرخه کار ،تولید و پویایی فارغ از جنسیت و فقط به‌مثابه انسانیت خواهد بود

بنابراین پوشش اسلامی در مدارس را میتوان پوششی دانست که بر مبنای وقار ، سادگی و متانت انتخاب می شود و از ورای آن نه تنها برهنگی فرهنگی جایی ندارد بلکه نشان آدمیت را همچون آینه ای در خود منعکس میگرداند و رسیدن به چنین جایگاهی میسر نمی شود مگر با شناخت و از میان برداشتن عواملی که منجر به بد پوششی در میان دانش آموزان میگردد ،ازاین عوامل اشاره ای گذرا خواهیم داشت بر مهمترین آنها:

عدم آموزش های کاربردی  در موضوع  "راهنمای انتخاب پوشش مناسب"

1.این بدین معناست که عملا منبع قابل رجوع رسمی به صورت تخصصی و کاربردی در قالب آموزش رسمی آداب درست پوشیدن،-صرف نظر از برخی توصیه های گذرا- در هیچکدام از سطوح سنی دانش آموزان وجود ندارد.آموزشی که مهمترین سرفصل های آن تناسب جنس ،سن،شخصیت،دین،مقتضیات زمان،جغرافیای زندگی،آداب و سنن و فرهنگ آن جامعه و سایر عوامل با پوشش فرد می باشد . پوششی که توام با غنای فرهنگی است و همچون سرود ملی بر لوح دل و جان دانش آموز حک شود.

بد پوششی دانش آموزان خطرناکتر است یا مربیان آنان؟

2.شاید خالی از لطف نباشد دانستن این مهم که چند درصد از جامعه فرهنگیان فارغ از موضوع جبر در مقوله پوشش مناسب شخصا خود را ملزم به پوشش اسلامی میدانند؟نحوه پوشش ،تنوع  آرایش و پیرایش تا مرز رسیدن به بد پوششی آسیبی است که امروزه متاسفانه گریبان برخی از فرهنگیان را- به عنوان الگوی رفتاری دانش آموزان' نیز می فشارد.

.کم سلیقه گی در انتخاب لباس فرم برای کودک و نوجوان بویژه در سن بلوغ در مدارس

 

3.شاید برخی عواملی مانند گرانی را منشا کم سلیقه گی قلمداد کنند ولی واقع امر این نیست اکثر دانش آموزان از ترکیب رنگها و عدم تناسب و هارمونی  لباس های خود نالانند لذا کمبود الگوهای تامین کننده حجاب و در عین حال متناسب و زیبا میتواند یکی دیگر از عوامل بدپوششی قلمداد گردد

. کمرنگ یا کلیشه ای بودن حمایت و تشویق از دانش آموزانی که پوشش مناسب دارند .4

این مسئله به حدی حائز اهمیت می باشد که اگر در اقلیت ماندن این گروه از دانش آموزان ادامه یابد عن قریب شاهد تغییر مسیر آنانی خواهیم بود که بنیان های محکمی در انتخاب پوشش مناسب نداشتند و قدرت مقاومت در مقابل سیل انتقادات همسالان را نیز نخواهند داشت

به طور خلاصه می توان گفت علاوه بر چهار عاملی که ذکر شد عواملی همچون پایین بودن سطح مطالعه دانش آموزان و بسنده بودن به کتب آموزشی با هدف قبولی در کنکور و... سبب ایجاد محدودیت های فراوان در گزینش سبک صحیح تفکر و ایجاد بینش وزین در انتخابها بویژه پوشش گشته است در مقابل آسیب شناسی که مطرح گردید راهکارهایی نیز مفروض می باشد که امید است متولیان و صاحبان دغدغه در این حوزه تاملی عمیق تر داشته باشند:

1.گنجاندن کتاب ادب اسلامی در میان دهها کتابی که در طول بهترین سالهای زندگی فرزندان این مرز و بوم آموزش داده می شود با منابع اصیل در ادب و اخلاق که از دوره ابتدایی آغاز و تا دوره متوسطه ادامه داشته باشد و کودک در آن بیاموزد که یکی از آثار و جلوه های ادب انتخاب پوشش مناسب و اصیل می باشد .

2. اهتمام در انتخاب معلمان متخصص و متخلق به ادب اسلامی برای درس فوق الذکر نه انتخاب نیروهای مازاد که از سر نبود کار یا سوء مدیریت به تدریس در این مهم گماشته شوند.

.3. افزایش ابتکار و خلاقیت در تولید و انتخاب سبک های شکیل دوست داشتنی توام با تامین حفظ پوشش اسلامی در لباس فرم دانش آموزان با استمداد و مشورت با صاحبان ایده اساتید و دانشجویان هنر و...

4. گذراندن دوره های ضمن خدمت کاربردی تر و اقناع کننده تر ویژه فرهنگیان در راستای ارتقای دانش فقهی و حقوقی معلمان به جهت رفع شبهات دانش آموزان

۵.5. نشان دادن موج اسلام گرایی و توسل به حجاب در میان دختران غربی به دانش آموزان در قالب مصاحبه ها گزارشات فیلمها و حتی دعوت از این افراد که بعضا در دانشگاههای ایرانی نیز مشغول به تحصیل هستند.

۶.و در پایان کمک گرفتن از دانش آموزان

شاید بهترین گزینه گرفتن ایده و استمداد از گروه هدفی باشد که شاهد همه تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها برای خود می باشد و ذره ای قدرت انتخاب را در خود حس نمیکند آنهم در اوج غلیان های دیده شدن....

پس کافی است کمی ترس را از خود دور کنیم و فرصت را به نسلی بدهیم که در سایه مربیان دلسوز ایده ها و استراتژی های نوینی برای خروج از این بحران خلق خواهند کرد

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.